sâmbătă, 12 februarie 2011

Din categoria eu nu am fost precoce

Muream de nerăbdare să fac asta :)
Trebuie neapărat să mărturisesc cîteva din întîmplările rămase nepovestite din trecutul meu literar complet autist. Prin liceu, în clasa a 12-a, adică în 1999, am printat nişte pagini cu poeziile mele de atunci (28 de poezii scrise între 1996 şi 1999 cu data exactă a scrierii fiecăreia, sub text), le-am capsat frumos şi am împărţit colegilor cîte carte.
Ca să fim complet fixaţi în contextul literar al vremii, să spunem că în 1999 Mariana Marin publica "Mutilarea artistului la tinereţe", iar Ioan Es. Pop "Pantelimon 113 bis", debuta T.O.Bobe şi un an mai tîrziu debutau Marius Ianuş, Zvera Ion, Doina Ioanid şi Constantin Virgil Bănescu.
Bineînţeles, complet rupt de toate astea şi aflat sub puternica şi binefăcătoarea influenţă a lui... Mihai Eminescu, eu scoteam cartea despre care am zis mai devreme şi care conţinea poezii de genul ăsta

 Cîntecul lemnului

Sunt sîmbure-n craniul ţărînii, crescut
Din ude dureri picurate în mine,
Pe trepte de aer îmi sui soarta mut
Şi nu-mi mai ştiu glezna din leagăn de lut
Căci cînt muguri noi peste trepte străine.

Ochi verzi se desfac peste braţe mereu
Şi-mi tremură lumea-n privire de vînt,
De muzica oarbă a verdelui meu
Se-aprinde al vieţii murdar curcubeu-
Învaţă-mă, umbră, să uit să mai cînt...


...Dar cîntece-mi sună în sevă mai vii
Căci, stins, lăcrimez pe morminte noi cruci
Pe care dorm şterse figuri de copii;
Cu scînduri vopsesc trupuri vechi şi pustii
Şi plîng mai amar: umbră, unde le duci?

Şi uite aşa m-a găsit bacul, apoi facultate în Braşov şi eu cu literatura tot pe "vocabular", genul ăla de caieţel cu o linie roşie pe mijlocul paginii şi tot rupt complet de tot ce însemna poezia ultimilor 30 de ani (de fapt ajunsesem pe la Nichita şi ştiţi cum e cu nichita că te ţine abia te vindeci cu regim drastic)
 Între timp cenaclul US in BV şi în 2003 uniunea prin filiala Braşov a strîns 13 poeţi tineri printre care şi eu şi am scos un volum colectiv care chiar aşa s-a numit: "13" şi a apărut în 2003.
Şi acum cu contextul, ştiţi.
Cînd mă gîndesc
la debuturile din 2003 parcă fac o antologie milenaristă: Dan Coman, Domnica Drumea, Claudiu Komartin, Ruxandra Novac, Bogdan Iancu, M. Vakulovski plus Razvan Ţupa cu ediţia a doua din Fetiş.
Să nu credeţi că eram pe la Castel cu autorii după lansări :) nuu, eram în pod la Casa Baiulescu dacă reţin exact şi cum puteţi anticipa n-aveam nici o treabă cu poezia contemporană, doar cu nişte oameni absolut minunaţi fursecuri, suc, de-astea.
Staţi să vedeţi ce scriam atunci. Eu am apărut în volumul colectiv cu 5 poezii dintre care una sună cam aşa:
  
Poem liber

Striveşte-ţi ochii de poemul meu, iubito, pînă cînd
privirii tale îi vor da contur cuvinte de duzină
ca ridicarea unui zid flămînd
în jurul unei raze de lumină.

Nu-ţi fie teamă să aluneci în poezia mea ca într-o apă adîncă
să ştii că şi copacii cad în mine şi se fac un sentiment
prin care frunze moarte mai cad încă
din mine către mine-aproape lent.
Şi dacă simţi ceva străbătător prin pietre
ca şi cum trupul tot în inimă ţi s-ar ascunde
să ştii că nu-i decît sărutul nostru alergînd pe diametre
de secunde

Deci doar strecoară-mi către-o margine a inimii prin trup alinturi,
rezeamă-ţi pielea de lăuntrul meu ca de-un aluat fierbinte,
dar mai ales vino să ne prefacem că ne căutăm prin labirinturi
de cuvinte.


Aşa. Volumul colectiv a luat premiul US pentru debut la filiala din Braşov deci am şi premii la activ în fine tu cîte premii ai ce te reprezintă cine a scris despre tine etc. (asta e o glumă mai recentă, dacă nu vă spune nimic treceţi peste că e o poveste mai lungă, dar să nu mă abat)
Restul cu "efectul..." şi "numele meu e dmitri" sunt amintiri recente, se cam ştiu şamd, scriu despre ele peste 10 ani; să mai spun că în 2005 cînd m-am mutat în Bucureşti am deschis şi eu ochii şi încet-încet m-am chinuit să devin animalul adaptat.

Pentru lovitura de graţie şi definitiva demitizare a lui dmitri :) loaţi de aici poză inedită (şi nu rîdeţi de titlul meu din 99, dă-vă-n spăndău  -- asta e altă glumă doar pentru cunoscători, e mai bine să treceţi şi peste asta)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu