1. Disprețul
Disprețul, un amestec de furie și dezgust, este mult mai toxic decît
simpla frustrare. Este vorba despre a vedea partenerul ca fiind
inferior. Disprețul este atît de puternic fiindcă nu mai ai nici
o legătură cu nevoile și emoțiile partenerului tău.
2. Critica
Critica implică transformarea unui comportament (ceva ce a făcut
partenerul) într-o declarație despre caracterul său. Să spunem că
partenerul are un obicei urît de a-și lăsa castronul de cereale
folosit în dormitor. Aștepți pînă cînd se întoarce acasă și
îi spui că acest comportament te deranjează? Sau te
gîndesti: "De ce sunt într-o relație cu o persoană
care abandonează castronul pe unde nimerește?"
3. Comportamentul defensiv
Dacă te afli în mod regulat în rolul de victimă în situații dificile
cu partenerul tău, s-ar putea să ai un comportament defensiv.
Asumarea responsabilității pentru rolul avut într-o situație
dificilă poate fi inconfortabilă, dar adesea este ceea ce
împiedică o situație să escaladeze, spune Gottman.
4. Ignorarea
Știi cînd va începe o discutie în contradictoriu. Simți cum îți crește
frecvența cardiacă și vocea devine puțin mai puternică. Dar în
momentul în care lucrurile încep să se încălzească, scoți
telefonul, pleci sau pur și simplu ignori partenerul?
Discuțiile aprinse cu partenerul sunt opusul
unui moment bun.
Concluzie: nu te panica
Este important să reții că afișarea ocazională a oricăruia dintre aceste
comportamente - sau chiar toate - este complet normală.
Pagini
▼
marți, 29 mai 2018
marți, 22 mai 2018
#Interludiu 2: percepția
E ca pe
sanie, cînd îl simți pe unul mai mic că se ține
de tine.
Îl simți și după ce a căzut de mult și l-ai
lăsat în
urmă, răsturnat în zăpadă, în fîșul lui
caraghios.
Doar sunetul te face să întorci
puțin capul,
cît să poți ține direcția, și
surpriza
e să-l vezi rămas departe,
încercînd
din răsputeri să se
ridice cînd
tu îl simți tot
lipit de
tine.
Se întîmplă
cînd te desprinzi de planetă: aceasta e casa
pe care nu
o mai vezi. O viață de neatins, deși o simți
tot timpul
lîngă tine, urmîndu-te. Tot ce se întîmplă
cu tine rămîne
mult în urma ta și se repetă. Tot ce
se întîmplă
cu tine se ține bine și nu-ți dă drumul.
Ce e percepția.
Printr-o acrobație a imaginației specifică doar
unui text
literar, să presupunem că tu ești ăla mic, cel care
cade și
rămîne în urmă. Nu facem acest efort doar pentru
a compromite
o comparație, nici măcar pentru a adăuga
o doză de
neprevăzut, ci pentru căderea propriu zisă
care a adus
gustul sîngelui. Pentru că îți treci limba
peste fisura
buzei umflate ca peste bornele bateriei
din care
simți curentul ca pe un condiment acrișor
și dacă
ajungi să execuți asta într-un ciclu infinit
în felul
în care ai face, de exemplu, rugăciunea
inimii, vei
găsi locul precis în care percepția
înțeapă acel
perete subțire să devină emoție.
luni, 21 mai 2018
Chestionar licență psiho
Nume, prenume :…………………; Vîrsta:…………; Sex: M / F
Domeniu de deşfăşurare a activitaţii: ……………………………
Citiți cu atenție fiecare grup și alegeți afirmația care descrie cel mai bine cum v-ați simțit în ultimele două săptămîni, inclusiv astăzi. Alegeți o singură afirmație pentru fiecare grup, inclusiv pentru 7(imaginea de sine) sau 13(pierderea controlului).
I. TRISTEȚE
1.Nu mă simt trist.
2.Mă simt trist.
3.Sunt trist tot timpul și nu pot scăpa de tristețe.
4.Sunt atît de trist și nefericit încît nu mai pot suporta.
II. PESIMISM
1.Viitorul nu mă descurajează.
2.Mă simt descurajat cînd mă gîndesc la viitor.
3.Simt că nu am ce aștepta de la viitor.
4.Simt că viitorul este fără speranță și nimic nu se mai poate îndrepta.
III. SENTIMENTUL EȘECULUI
1.Nu am sentimentul ratării.
2.Simt că am avut mai mult ghinion decît persoanele din jur.
3.Dacă îmi privesc viața retrospectiv o văd ca pe o totalitate de eșecuri.
4.Mă simt complet ratat ca persoană.
IV. INSATISFACȚIE
1.Obțin aceeasi satisfacție din lucruri ca și înainte.
2.Nu mă mai bucur de lucruri ca înainte.
3.Nu mai obțin o satisfacție reală din nimic.
4.Sunt nesatisfăcut sau plictisit de orice.
V. VINOVĂȚIE
1.Nu mă simt in mod particular vinovat cu nimic.
2.Mă simt vinovat o bună parte a timpului.
3.Mă simt vinovat majoritatea timpului.
4.Mă simt tot timpul vinovat.
VI. SENTIMENTUL PEDEPSEI
1.Nu simt să fiu pedepsit.
2.Simt că s-ar putea să fiu pedepsit.
3.Aștept să fiu pedepsit.
4.Simt că sunt pedepsit.
VII. IMAGINEA DE SINE
1.Nu sunt nemulțumit de mine.
2.Sunt nemulțumit de mine.
3.Sunt dezgustat de mine însumi.
4.Mă urăsc.
VIII. AUTODISTRUGERE
1.Nu am nici o idee de sinucidere.
2.Am idei de sinucidere, dar nu vreau să le pun în aplicare.
3.Mi-ar plăcea să mă sinucid.
4.M-aș sinucide dacă aș avea ocazia să o fac.
IX. INTROVERSIUNE
1.Nu mi-am pierdut interesul față de ceilalți oameni.
2.Ceilalți oameni mă interesează mai puțin decît înainte.
3.Mi-am pierdut interesul față de ceilalți oameni.
4.Nu suport pe nimeni.
X. LIPSA DE HOTĂRÎRE
1.Ma hotărăsc tot la fel de ușor ca înainte.
2.Iau deciziile cu mai mare greutate decît înainte.
3.Am mari dificultăți în a mă hotărî.
4.Nu pot lua nici o decizie.
XI. OBOSEALA
1.Nu obosesc mai repede ca înainte.
2.Obosesc mai repede ca înainte.
3.Obosesc fără să fac aproape nimic.
4.Sunt prea obosit ca să fac ceva.
XII. PREOCUPĂRI SOMATICE
1.Nu sunt mai supărat decît pînă acum în legătură cu sănătatea mea fizică.
2.Mă supără starea mea fizică.
3.Sunt supărat pe problemele mele fizice și nu mă pot gîndi la altceva decît cu greutate.
4.Sunt atît de supărat de starea mea fizică, încît nu mă pot gîndi la nimic altceva.
XIII. PIERDEREA CONTROLULUI
1.Nu țip mai mult decît de obicei.
2.Acum țip mai mult decît înainte.
3.Țip tot timpul.
4.Obișnuiam să strig, dar acum nu mai pot, chiar dacă aș vrea.
joi, 10 mai 2018
#Interludiu 1: emoția
Nu știi niciodată cînd poate lovi. Te miști în spațiu-timp
și ea vine ca o undă sau vine ca o particulă, e legănare
sau coliziune. Creierul ponderează și caută să păstreze
distanța, pregătește gesturile firești pentru realitatea
ipotetică, dar ea vine și le deturnează ca să rămînă
doar tresărire și miracol și nu știi cînd te surprinzi
balansat de valurile reci provocate de impact,
deși ești tot în fața calculatorului de la birou,
dar te-ai modificat, te-ai înfășurat într-o
folie transparentă pe care nici n-o simți
pînă cînd nu tragi aer în piept. Ești un
bărbat la patruzeci țintuit pe un scaun,
ești copilul care se leagănă sub masă,
la bunici, într-o vacanță de vară,
pe pedala mașinii de cusut.
Pe 15 ianuarie 2009, zborul 1549 al US Airways de la New York
la Charlotte, Carolina de Nord, a devenit miracolul de pe rîul
Hudson, după ce o aeronavă Airbus A320, lovită de un cîrd
de gîște și rămasă fără ambele motoare, a aterizat forțat în
apa rîului. Toți cei 150 de pasageri aflați la bord au fost
salvați. N-au știut ce i-a lovit, se mișcau în spațiu-timp,
urma o coliziune multiplă. Apoi a fost doar liniște și
miros de combustibil. Se poate întîmpla oricînd:
stai la birou, inerția lucrează prin tine și brusc
te izbesc undele cîmpului gravitațional
pe care unii s-au obișnuit
să-l numească emoție.
Introducere în studiul evoluției amintirii. Deformare, idealizare.
Emoție, gravitație. Mecanisme neuronale care autorizează
schimbarea registrului emoțional. Amintiri adevărate,
amintiri false, amintiri implantate. Ce e memoria.
Cum se numesc undele care trag o parte din
tine în altă dimensiune. Mergi și mergi
și mergi, ești într-o navă spațială și
te apropii de viteza luminii. Ce e
memoria de scurtă durată.
Emoția evenimentului e concurată de emoția retrăirii lui
afective. Așa se termină. Retrăiri, straturi succesive.
Dar uneori ceva remarcabil se întîmplă: o structură
masivă creează curbura și dictează mișcarea.
Ce trebuia să fie o rotație amplă a mîinii
prin aer se face încrucișarea picioarelor
sub scaun. Ești în fața monitorului și
călătorești în spațiu. Ești în
apartamentul copilăriei,
la doisprezece ani.
Fixarea spațiului: sufrageria apartamentului de la etajul 3,
generos luminată prin geamurile mari, mascate ineficient
de perdele. Evenimentul A: copiii care intră și aleargă în
jurul mesei din mijlocul camerei. În partea superioară,
mișcările se execută cu repeziciune: încordări
spontane ale mușchilor feței, rîsete, pistoale
cu apă, jeturi în aer. Ceva mai jos, timpul
lent: șiretul se umflă și se răsucește lîngă
perdea, praful plutește și scînteiază în
fantă. Picioarele devin străvezii. Ne
place să-i spunem evenimentului
A satelitul silențios.
Straturi de emoție și straturi de timp care nu aparțin
evenimentului, ci lumii lui exterioare, energie care
se propagă asupra altor evenimente care se
derulează în același spațiu.
Evenimentul B e planeta masivă, materie și energie care
curbează profund cîmpul emoțional: moartea tatălui.
Spațiul e tot sufrageria, dar timpul e diferit. Copiii
sunt acum adulți, dar tu continui să-i vezi alergînd
într-o emoție nouă și un cîmp gravitațional diferit,
creat de noul eveniment care devine reper.
Curbura dictează mișcarea: fuga copiilor
rămîne infinită, orbitală, sub forța de
atracție a planetei masive. Aceasta e
casa în care ei au intrat doar pentru
a nu mai ieși cu adevărat niciodată.
E ca și cum te-ai întoarce acolo la nesfîrșit. Nu se mai
știe cum s-au derulat de fapt evenimentele, pentru că
generăm ficțiune. Imprudență unu: studiu asupra
evoluției amintirii. Imprudență doi: fixarea
spațiului. Imprudență trei: rolul memoriei.
Și eu am umblat cu amintiri implantate
în creier. Imprudență patru: dezastre
în aer, povești despre supraviețuire.
Ce e imprudența. Iei lucrul pe care îl consideri cel mai relevant
cu putință și nu e relevant. Din grupul de copii care aleargă
la infinit, să-l extragem pe acest băiețel în pantaloni scurți
de fotbal pe care e imprimat numărul treisprezece,
să-l tragem cumva mai aproape cît să apucăm
să-i spunem atît: băiețelule, azi a fost fericire
apoi n-a mai fost, mîine vei sta cu mine
pe bloc, poimîine vei fi ultimul semn
pe care-l voi face cu mîna prin aer.
și ea vine ca o undă sau vine ca o particulă, e legănare
sau coliziune. Creierul ponderează și caută să păstreze
distanța, pregătește gesturile firești pentru realitatea
ipotetică, dar ea vine și le deturnează ca să rămînă
doar tresărire și miracol și nu știi cînd te surprinzi
balansat de valurile reci provocate de impact,
deși ești tot în fața calculatorului de la birou,
dar te-ai modificat, te-ai înfășurat într-o
folie transparentă pe care nici n-o simți
pînă cînd nu tragi aer în piept. Ești un
bărbat la patruzeci țintuit pe un scaun,
ești copilul care se leagănă sub masă,
la bunici, într-o vacanță de vară,
pe pedala mașinii de cusut.
Pe 15 ianuarie 2009, zborul 1549 al US Airways de la New York
la Charlotte, Carolina de Nord, a devenit miracolul de pe rîul
Hudson, după ce o aeronavă Airbus A320, lovită de un cîrd
de gîște și rămasă fără ambele motoare, a aterizat forțat în
apa rîului. Toți cei 150 de pasageri aflați la bord au fost
salvați. N-au știut ce i-a lovit, se mișcau în spațiu-timp,
urma o coliziune multiplă. Apoi a fost doar liniște și
miros de combustibil. Se poate întîmpla oricînd:
stai la birou, inerția lucrează prin tine și brusc
te izbesc undele cîmpului gravitațional
pe care unii s-au obișnuit
să-l numească emoție.
Introducere în studiul evoluției amintirii. Deformare, idealizare.
Emoție, gravitație. Mecanisme neuronale care autorizează
schimbarea registrului emoțional. Amintiri adevărate,
amintiri false, amintiri implantate. Ce e memoria.
Cum se numesc undele care trag o parte din
tine în altă dimensiune. Mergi și mergi
și mergi, ești într-o navă spațială și
te apropii de viteza luminii. Ce e
memoria de scurtă durată.
Emoția evenimentului e concurată de emoția retrăirii lui
afective. Așa se termină. Retrăiri, straturi succesive.
Dar uneori ceva remarcabil se întîmplă: o structură
masivă creează curbura și dictează mișcarea.
Ce trebuia să fie o rotație amplă a mîinii
prin aer se face încrucișarea picioarelor
sub scaun. Ești în fața monitorului și
călătorești în spațiu. Ești în
apartamentul copilăriei,
la doisprezece ani.
Fixarea spațiului: sufrageria apartamentului de la etajul 3,
generos luminată prin geamurile mari, mascate ineficient
de perdele. Evenimentul A: copiii care intră și aleargă în
jurul mesei din mijlocul camerei. În partea superioară,
mișcările se execută cu repeziciune: încordări
spontane ale mușchilor feței, rîsete, pistoale
cu apă, jeturi în aer. Ceva mai jos, timpul
lent: șiretul se umflă și se răsucește lîngă
perdea, praful plutește și scînteiază în
fantă. Picioarele devin străvezii. Ne
place să-i spunem evenimentului
A satelitul silențios.
Straturi de emoție și straturi de timp care nu aparțin
evenimentului, ci lumii lui exterioare, energie care
se propagă asupra altor evenimente care se
derulează în același spațiu.
Evenimentul B e planeta masivă, materie și energie care
curbează profund cîmpul emoțional: moartea tatălui.
Spațiul e tot sufrageria, dar timpul e diferit. Copiii
sunt acum adulți, dar tu continui să-i vezi alergînd
într-o emoție nouă și un cîmp gravitațional diferit,
creat de noul eveniment care devine reper.
Curbura dictează mișcarea: fuga copiilor
rămîne infinită, orbitală, sub forța de
atracție a planetei masive. Aceasta e
casa în care ei au intrat doar pentru
a nu mai ieși cu adevărat niciodată.
E ca și cum te-ai întoarce acolo la nesfîrșit. Nu se mai
știe cum s-au derulat de fapt evenimentele, pentru că
generăm ficțiune. Imprudență unu: studiu asupra
evoluției amintirii. Imprudență doi: fixarea
spațiului. Imprudență trei: rolul memoriei.
Și eu am umblat cu amintiri implantate
în creier. Imprudență patru: dezastre
în aer, povești despre supraviețuire.
Ce e imprudența. Iei lucrul pe care îl consideri cel mai relevant
cu putință și nu e relevant. Din grupul de copii care aleargă
la infinit, să-l extragem pe acest băiețel în pantaloni scurți
de fotbal pe care e imprimat numărul treisprezece,
să-l tragem cumva mai aproape cît să apucăm
să-i spunem atît: băiețelule, azi a fost fericire
apoi n-a mai fost, mîine vei sta cu mine
pe bloc, poimîine vei fi ultimul semn
pe care-l voi face cu mîna prin aer.